„Şomeri pe uliţa Sighetului”, de Bilţiu Dăncuş Traian

FNI

Specificatii

Tema:
  • Tipuri sociale
Deținător:
Muzeul de Artă din Cluj-Napoca
Tip:
  • Picturi
Perioada:
  • 1919-1940
Material:
  • Pânză
Fotograf, artist:
Bilţiu Dăncuş Traian (fotograf Marius Amarie)
Regiune istorică:
  • Maramureș
Localitate:
Sighetu Marmaţiei
Autor fișă:
Laura Lăptoiu

Descriere

Bilţiu Dăncuş Traian (Ieud, Maramureş, 1899 - Bucureşti,1974), ulei pe pânză lipită pe carton (1939). 

La 20 de ani, cu o experiență de viață bogată, Bilțiu Dăncuș ajunge la București, unde se înscrie la Școala de drumuri şi poduri din cadrul Politehnicii. Fiind depen­dent de bursă, el reuşeşte să îşi transfere privilegiile la Școala de Arte Frumoase, imboldul artistic fiind mult mai puternic decât dorința familiei sau cariera de inginer. Principalele figuri artistice care îl vor influența în deceniul al treilea sunt date chiar de instituția la care studia; astfel G.D. Mirea, Costin Petrescu sau Gabriel Popescu îl vor forma pe tânărul artist. Dacă în 1924 îl ajută pe Costin Petrescu la împodobirea Catedralei Unirii din Alba Iulia şi devine profesor titular la Școala Normală din Sighet, Dăncuș nu dorea totuși să se plafoneze în țară, drept urmare pleacă să își continue studiile în străinătate. Timp de doi ani călătoreşte prin Europa şi în nordul Africii. La Paris face pași conștiincioşi pentru a evolua, pictează în atelier şi în aer liber şi, nu în ultimul rând, face copii în muzee. Pe drumul de întoarcere poposește ceva timp în Spania, apoi ajunge în Tunis, Alger şi Maroc. După doi ani de peregrinări, Traian Bilțiu Dăncuş se întoarce în ţară, pentru a mai întreprinde o ultimă călătorie în 1929, în urma căreia deschide o expoziţie la Cluj.

Primind în epocă eticheta de pictor maramureșean, Bilțiu nu şi-a negat niciodată rădăcinile, nici măcar atunci când a părăsit meleagurile natale. Însă cariera de pictor nu a fost singura prin care și-a întipărit numele în cultura națională. A fondat ziarul “Graiul Maramureșului”, a fost un animator al turismului montan local și a condus Muzeul de Etnografie din Sighet.

În ceea ce privește realizarea plastică, Bilțiu a fost unul dintre puținii artişti care şi-a extras motivele exclusiv din mediul sătesc, omul și casa țăranului simplu, într-un cuvânt, tradiționalul maramureșean și românesc.

(Sursa: http://www.artmark.ro/arhiva-rezultate-licitatii/licitatia-de-primavara-27-2011/traian-bil-iu-dancu-natura-statica-cu-vase-i-mere.html)